Zakup nieruchomości

Każdy, prędzej czy później podejmuje decyzje o zakupie nieruchomości, czy to pod postacią mieszkania, czy też domu. Procedura takiego zakupu nie jest jakoś szczególnie skomplikowana, wymaga jednak pewnych nakładów czasu oraz uwagi. Zabierając się, zatem za poszukiwania wymarzonej nieruchomość warto mieć na uwadze kilka, niezwykle istotnych kwestii.

Zakup mieszkania

Każdy, prędzej czy później podejmuje decyzje o zakupie nieruchomości, czy to pod postacią mieszkania, czy też domu.

Autor zdjęcia: seier+seier

Teoretycznie wszelka konieczną wiedzę z zakresu procedury zakupu nieruchomości powinien posiadać pośrednik, z którego usług najpewniej będziemy korzystać. Mimo wszystko jednak, warto posiadać chociażby podstawowe informacje na temat tego, co, jak, gdzie i dlaczego mieć będzie miejsce. Pozwoli to dyskretnie kontrolować poczynania pośrednika oraz całą procedurę związana z nabywaniem wymarzonego gniazdka.

Zatem, pierwszym koniecznym do podjęcia krokiem jest, zapoznanie się ze stanem prawnym interesującej nas nieruchomości, jej stanem techniczno-użytkowym oraz zapoznane się z sytuacją podatkową nieruchomości, jak i również jej ewentualnym zadłużeniem. Informacje te mogą zostać pozyskane chociażby od urzędu miast, urzędu gminy. Pozytywna weryfikacja powyższych kwestii uprawnia nas do podjęcia kolejnego kroku, jakim jest podpisanie umowy przedwstępnej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie ma obowiązku sporządzania umowy przedwstępnej u notariusza, takie jednak rozwiązanie jest rozwiązaniem rekomendowanym i na pewno dużo bardziej korzystnym dla obu zainteresowanych transakcją stron. Jednak, co należy mieć na uwadze, w przypadku sporządzenia umowy przedwstępnej u notariusza, koniecznym jest uiszczenie opłaty notarialnej.

Dobrze sporządzona umowa powinna na pewno zawierać takie chociażby informacje jak cena nieruchomości, termin opuszczenia nieruchomości przez obecnego właściciela, czy też termin uiszczenia za nią należności. Warto również w umowie przedwstępnej zamieścić informacje odnośnie:

  • wyposażenia mieszkania,
  • koniecznych do wykonania napraw,
  • wysokości zaliczki lub zadatku.

Krok kolejny, to rzecz jasna umowa kupna-sprzedaży nieruchomości, która to umowa, w przeciwieństwie do umowy przedwstępnej, musi zostać zawarta w formie notarialnej. Zawracie tej umowy wiąże się również z koniecznością uiszczenia opłat pod postacią:

  • taksy notarialnej,
  • podatku od czynności cywilno-prawnych,
  • wpisu do księgi wieczystej.

Po dokonaniu stosownych wpłat, koniecznym jest kontakt z urzędem miasta lub urzędem gminy, zakładem energetycznym oraz gazownia celem zgłoszenie zmiany właściciela nieruchomości.

O czym warto wiedzieć, całą, powyżej opisaną procedurę możemy przeprowadzić albo osobiście, albo przy pomocy pośrednika w obrocie nieruchomościami. Przeprowadzając proceder samodzielnie na pewno wydajemy mniej pieniędzy, tracimy jednak więcej czasu oraz nie mamy gwarancji bezpieczeństwa. Decydując się na powierzenie załatwienia formalności pośrednikowi, na pewno zyskujemy czas, który można spożytkować na inne, związane z nieruchomością sprawy, zyskujemy także gwarancję bezpieczeństwa. U podstaw działanie pośrednika bowiem nie leży jedynie wiedza odnośnie koniecznych do przeprowadzenia procedura ale i również fakt posiadania przez niego ubezpieczenia pośredników w obrocie nieruchomościami. Ubezpieczenia, które stanowi doskonale zabezpieczenie naszych interesów, w przypadku popełnienia przez pośrednia błędów podczas wykonywania przez ego czynności zawodowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>